Kaart niet beschikbaar

Datum/Tijd
17-10-2025
19:30 - 22:00

Locatie
LooHorst Landscaping B.V.

Categorieën


Geleid door Godsvrucht – De relevantie van Jonathan Edwards voor onze tijd

Tijdens de derde kringavond, die gepland staat op vrijdag 17 oktober, denken we samen na over Jonathan Edwards en zijn relevantie voor deze tijd. De spreker voor deze avond is ds. Sonnevelt. Hieronder is, ter voorbereiding, een introductie op het onderwerp te vinden. De avond begint om 19:30 in het pand van LooHorst Landscaping in Ederveen.

Uitwerking onderwerp

Jonathan Edwards (1703–1758) is een bekende Noord-Amerikaanse opwekkingsprediker, theoloog en zendeling uit de 18e eeuw. Hij staat onder andere bekend om zijn rol in ‘The Great Awakening’ alsook zijn indringende wijze van prediken. Jonathan Edwards was een geleerde predikant en de zoon van Timothy Edwards. Deze leefde van 1668 – 1759 en was ook predikant. 

Jonathan Edwards staat onder andere bekend om zijn preek met de titel Sinners in the Hands of an Angry God. In deze preek benadrukte hij de toorn van God en wees tegelijk zeer nadrukkelijk op de noodzaak van de bekering.  In de periode dat Jonathan Edwards predikant was te Northampton ontstond er een opwekking. Deze opwekking ging nog vooraf aan de eerder genoemde ‘Great Awakening’. 

Jonathan Edwards had ook te maken met strijd, bijvoorbeeld over het recht om aan te gaan bij het Heilig Avondmaal. Hoewel zijn leer op veel punten overeenkomt met die van andere puriteinen waren er ook verschillen. Zo sprak McCheyne vooral over de liefde van Christus, terwijl Edwards meer sprak over Gods soevereiniteit en de werking van Gods Geest in het hart.  

Een krachtig punt voor de leer van Jonathan Edwards is dat deze niet alleen voor zijn tijd is, maar voor alle tijden. Het legt accenten op de tijd waarin hij preekte, maar kan ook zeker nu nog gelezen worden. Maar welke lessen kunnen we trekken uit de preken van Jonathan Edwards?  

Vragen voor de spreker: 

  1. Hoe kunnen we Jonathan Edwards’ theologie van bekering en wedergeboorte plaatsen naast de gereformeerde leer van de wedergeboorte zoals die in de Dordtse Leerregels wordt uiteengezet?
  2. In hoeverre biedt Edwards’ visie op geestelijke vreugde en schoonheid van Christus een correctie op rationele vormen van geloofsbeleving? 
  3. Wat kunnen wij leren van Edwards’ balans tussen diepe theologische kennis en vurige prediking? 
  4. Welke gevaren zag Edwards in religieuze opwekkingen en hoe bewaakte hij geestelijke echtheid? 
  5. Hoe spreekt Edwards ons vandaag aan, in een cultuur die gericht is op zelfbeschikking en zelfverwerkelijking? 
  6. Welk(e) boek(en) van Edwards moeten we zeker gelezen hebben en waarom?  

Bijbelgedeelten: Johannes 3:1–8; Psalm 27; 1 Korinthe 2:12–16; Romeinen 9:10–24 

Leestips:

Bronnen: